Overslaan en naar de inhoud gaan

Reis naar het hart van Famenne

Het prachtige natuurgebied Famenne-Calestienne wordt vaak verward met de aangrenzende Ardennen. Het verschilt echter op veel vlakken, zoals de ondergrond, de verschillende landschappen, de leefomgeving en de bewoning in het verleden. Het Famenne&Art Museum biedt een diachrone reis door de geschiedenis van de menselijke bewoning van de regio, van de middeleeuwen tot dee XXe eeuw.

Een boeiende historische reis

Image

Onze collecties tonen hoe mensen vroeger leefden en welke sporen daarvan nog steeds zichtbaar zijn. Archeologische voorwerpen, maquettes, sculpturen, schilderijen, marmeren voorwerpen, meubels, kant en foto’s illustreren deze reis naar het verleden.

Een unieke tijdlijn helpt bezoekers de lokale geschiedenis te vergelijken met die van andere delen van de wereld.

Een multi-sensorisch parcours voor kinderen helpt de aandacht van jonge kinderen te trekken door stimulerende activiteiten en spelletjes. Korte videoclips brengen de tentoonstelling tot leven en bieden de context die nodig is voor een goed begrip van de bredere historische dynamiek.

Merovingische en Karolingische Schatten

Image

De tentoongestelde archeologische collecties omvatten de belangrijkste stukken die werden ontdekt in de vroegmiddeleeuwse begraafplaatsen van Hamoir en Wellin.

De cultuur van de Frankische bevolking, van Germaanse oorsprong, wordt daar in al haar rijkdom vertegenwoordigd door het graf. Verfijnd vervaardigde voorwerpen van goud, granaat, lapis lazuli of veelkleurig glas tonen de originaliteit, kwaliteit en verspreiding van een ambacht, zelfs op landgoederen op het platteland die nu dorpen zijn geworden.

Er zijn maar weinig sporen uit de Karolingische periode bewaard gebleven. Het Famenne&Art Museum herbergt bijzonder zeldzame materiële fragmenten uit deze periode. Ringen, gesneden penningen, glasscherven en voorwerpen van bot geven inzicht in de vakkennis, eetgewoonten en vrijetijdsbesteding van die tijd.

Heb je ooit een babyfles uit de XIVe eeuw gezien ? Hoe zag Marche-en-Famenne eruit toen het versterkt was ? Waarom heeft Durbuy vandaag de dag nog steeds de status van een stad? Wat is een veldslang ? Antwoorden op deze vragen vindt u in het hoofdstuk over de Centrale en Late Middeleeuwen.

Tragieken et meesterwerken van Famenne

De bevolking van Famenne werd in de XVIIe eeuw zo zwaar getroffen door de pest, hongersnood, aardbevingen en rooftochten dat veel gehuchten en dorpen verdwenen. De verering van Sint-Rochus beleefde vervolgens een ongekende opleving van belangstelling, waarbij een aantal kapellen en standbeelden achterbleven.

Image

Deze situatie kalmeerde in de XVIIIe eeuw, zoals blijkt uit de gravures uit de Délices du Pays de Liège. Deze illustreren de transformatie van de verdedigingskastelen van de Famenne tot vorstelijke residenties die openstaan ​​voor de natuur.

Een van de weinige rijkdommen van de Famenne is het marmer dat in de vele steengroeven wordt gewonnen en in de XVIIe en XVIIIe eeuwen tot een groot aantal gebruiksvoorwerpen werd verwerkt, zoals vijzels en meubelstukken.

De streek en haar omgeving bewaren de herinnering aan de timmerman Joseph Chignesse (1734-1805). De karakteristieke kast heeft de tand des tijds doorstaan, evenals een aantal zeldzame en kwetsbare kantstukken uit de XIXe eeuw. Zij herinneren eraan dat de vrouwen van Marche en bepaalde dorpen in de Famenne zich bij gebrek aan andere middelen volledig aan deze praktijk wijdden.

Moderniteit en landschappen als erfenis

Famenne bleef achter bij de brede industrialisatiebeweging die België doormaakte en werd tijdens de Eerste Wereldoorlog ingehaald door de moderniteit.

Image

De verbluffende foto's van Léon Peret tonen deze roerige periode: de Duitse bezetter, de gevangenen, waaronder soldaten uit de koloniën, maar ook de inwoners van Marche en omgeving.

In de XXe eeuw maakte de landschapsschilderkunst een ongekende ontwikkeling door. De ruige Famenne trok met zijn afwisselende landschappen, de aanwezigheid van talrijke rivieren en de belangstelling van gerenommeerde kunstenaars een groot aantal andere schilders aan. Onder hen bevinden zich Alfred Martin, André Hallet, Oswald Poreau en, meer recent, Charles-Henry Sommelette en Yves Piedboeuf, die dit onderwerp volledig opnieuw hebben geïnterpreteerd.

Meester van de Calvarieberg van Waha

Er zijn genieën op het gebied van renaissancebeeldhouwkunst en anonieme kunstenaars van wie de creaties niet minder ontroerend zijn. De Meester van de Calvarieberg van Waha is een van degenen die indrukwekkende en talrijke standbeelden heeft achtergelaten, maar waarvan de naam onbekend is. Zijn geheel persoonlijke stijl is origineler en subtieler dan op het eerste gezicht lijkt.

Ondanks het verre verleden en het onderzoek dat er tot nu toe aan is gewijd, worden er nog regelmatig nieuwe werken aan hem toegeschreven. Er vonden zoveel wonderen plaats op de plek van het monument dat het in de XVIIe eeuw een belangrijk bedevaartsoord werd. Ondanks deze vergane glorie is het in de XXe eeuw, ternauwernood aan uitsterving ontsnapt, nadat het tijdens motorcrosswedstrijden omgeploegd en door misdadigers geplunderd werd. Gelukkig is een deel van het meubilair bewaard gebleven.